Verbeteringen uitvaartpolissen ter harte genomen
maandag, 12 december 2011Uitvaartverzekeringen voorzien in Nederland duidelijk in een behoefte en dat is reden temeer om de kwaliteit van het product en de verkoopmethoden maximaal te borgen. De meeste verbetersuggesties die de AFM aandraagt, zijn of worden opgepakt. Dat stelt het Verbond van Verzekeraars in reactie op het AFM-onderzoek naar de verkoop van uitvaartverzekeringen.
Deze studie geeft volgens het Verbond een realistischer beeld van de marktsituatie dan een eerder verschenen tussenrapportage. Kritiek heeft het Verbond op niet onderbouwde aannames, bijvoorbeeld ten aanzien van het verdienmodel.
De AFM stelt in zijn rapport vast dat de sector de afgelopen drie jaar al veel verbeteringen heeft doorgevoerd, ook bij de distributie van verzekeringen.
Zo constateert de AFM dat een strengere selectie aan de poort plaatsvindt bij tussenpersonen met wie wordt samengewerkt, is met succes een eind gekomen aan de praktijk waarbij consumenten cadeaus aangeboden kregen bij het sluiten van een uitvaartverzekering, is het keurmerk klantgericht verzekeren ingevoerd en zijn uitvaartverzekeringen op verzoek van de sector onder de passende provisieregels gebracht. (bron: Verbond van Verzekeraars)