Reactie Verbond op basisproducten van de Consumentenbond
maandag, 23 april 2012De Consumentenbond roept verzekeraars op tot het ontwikkelen van basisproducten die doen wat ze beloven, zonder kleine lettertjes. Producten die doen wat ze beloven, zonder kleine lettertjes, dat is een goed idee. Verzekeraars werken daar zelf ook hard aan met polisvoorwaarden in eenvoudig Nederlands, zelfregulering waarin harde eisen worden gesteld aan de informatievoorziening, productwijzers en het Keurmerk Klantgericht Verzekeren. Maar wij vinden ook dat consumenten recht hebben op keuzevrijheid bij de aanschaf van verzekeringen.
Het is de vraag of een basisproduct altijd past bij de doelstellingen van een consument. De basisconsument bestaat immers niet. Het gevaar bestaat dat een consument denkt met een basisproduct sowieso iets goeds in handen te hebben, terwijl het juist voor zijn situatie juist niet zo is.
Het Verbond hecht daarom ook aan financiële educatie en goed, onafhankelijk advies. Zodat de klant zélf de juiste keuze kan maken.
(bron: Verbond van Verzekeraars,
http://www.verzekeraars.nl/sitewide/general/nieuws.aspx?action=view&nieuwsid=1278)