Veel consumenten blij met provisieverbod
dinsdag, 4 december 201260% van de Nederlanders vindt de invoering van het provisieverbod een goede zaak. Driekwart van de mensen vindt het goed dat door het verbod duidelijk wordt wat de kosten van het advies en de kosten van het product zijn. Dit blijkt uit onderzoek van Platform Wijzer in geldzaken onder bijna 1.000 Nederlanders.
Op 1 januari 2013 wordt een verbod op provisies van kracht voor financiële producten zoals hypotheken, pensioenverzekeringen en levensverzekeringen.
'Praten over vergoeding niet erg'
40 procent van de mensen verwacht dat door het provisieverbod een onafhankelijke adviseur daadwerkelijk handelt in het belang van de klant en zich niet laat leiden door financiële prikkels van de bank of verzekeraar. Wel verwacht bijna de helft dat de totale kosten van financiële producten (advies + kosten van product) omhoog zullen gaan. De helft is van plan om kosten te laten meespelen in de keuze van de adviseur, nog eens een kwart zegt te gaan onderhandelen.
'Dienstverlening financieel adviseur nog niet bij iedereen bekend'
Slechts twee op de tien ondervraagden weten dat je bij financieel adviseur ook alleen advies kunt krijgen zonder aanschaf van product. De helft denkt dat het advies altijd gekoppeld is aan de verkoop van de producten. Wijzer in geldzaken verwacht daarom dat er de komende jaren voor de sector nog veel kansen liggen op het vlak van consumentencommunicatie over de toegevoegde waarde en dienstverlening van de adviseur. Deskundigheid en advies op maat, worden door de consument als grootste voordelen van het inschakelen van een financieel adviseur gezien.
'Bekendheid en informatiebehoefte laag'
Naast het verbod op provisies voor adviseurs en bemiddelaars moeten per 1 januari 2013 directe aanbieders ook inzicht geven in de advies- en distributiekosten bij de koop van een financieel product. Door maximale transparantie weet de klant bij elke aanbieder waar hij aan toe is bij de aanschaf van een belangrijk financieel product zoals een hypotheek. De bekendheid en de informatiebehoefte over het provisieverbod zijn echter nog laag. Slecht twee op de tien Nederlanders heeft er van gehoord en slechts 15% heeft behoefte aan meer informatie over het provisieverbod en de nieuwe manier van betalen.
(bron: Wijzer In geldzaken)